IceCube Masterclass

Europe/Brussels
VIRTUAL
Pablo Correa (IIHE - Vrije Universiteit Brussel), Nadège Iovine (iihe)
Description

Joins-toi aux physiciens de l'Université libre de Bruxelles pour analyser des données du détecteur de neutrinos IceCube et partage cette expérience avec des étudiants du monde entier!

Kom samen met de wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel de gegevens van de IceCube neutrinodetector onderzoeken en deel je ervaringen met jongeren uit de hele wereld!

Do you want a sneak peek of this amazing day? Go and watch:
Video report and IceCube Testimonials!

Registration
  • Youne Polfliet
    • 14:00 14:15
      Welcome

We will welcome you to the IIHE and layout the plans for today's activity.

• 14:15 16:00
      Et si on parlait de physique des Astroparticules?

Nous commencerons cette formidable journée par une introduction à l'Astronomie avec les neutrinos!
      Tu en apprendras plus sur les différents messagers cosmiques, les détecteurs utilisés en Astrophysique et bien évidemment, sur IceCube!
      Tu pourras également mener tes propres recherches sur les neutrinos d'ultra haute énergie découverts par IceCube!

• 14:15 16:00
      IceCube en kosmische neutrino's

We beginnen de dag met een introductie tot neutrinoastronomie! Je zal leren over neutrino's en andere kosmische boodschappers, verschillende detectoren die worden gebruikt in de astrofysica, en natuurlijk ook over IceCube! Bovendien zal je op de computer leren hoe men in IceCube hoog-energetische kosmische neutrino's van andere deeltjes onderscheidt.

• 16:00 16:45
      The Journey to the South Pole

An IIHE member shares stories and pictures from their life and work at the South Pole.

• 16:45 17:00
      Farewell